Bine ați venit pe site-ul nostru Banqup! Noi și terții folosim cookie-uri pe site-urile noastre web. Le folosim pentru a îmbunătăți navigarea pe site, pentru a analiza utilizarea site-ului și pentru a ne ajuta în eforturile noastre de marketing. Puteți citi mai multe despre cookie-urile noastre și puteți modifica preferințele făcând clic pe „Vreau să modific setările individual”. Făcând clic pe „Accept toate cookie-urile”, sunteți de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor așa cum este descris în Politica noastră de confidențialitate privind cookie-urile.
Digitalizare

Tot ce trebuie să știi despre evaziunea fiscală

May 17, 2023
5
minute de lectură

În momentul în care îți înființezi o companie, trebuie să fii conștient de obligațiile fiscale impuse de stat și să le îndeplinești pentru a nu fi acuzat de evaziune fiscală. Mai ales că, aceste obligații nu se aplică doar persoanelor juridice, ci și celor fizice.

Ce este evaziunea fiscală?

Evaziunea fiscală are loc atunci când o persoană/ companie încearcă să se sustragă de la plata

impozitelor prin metode ilegale, precum ascunderea veniturilor sau ignorarea obligațiilor

fiscale impuse de lege. În aceste cazuri, contribuabilul plătește mai puțin impozit decât ar fi

legal, deoarece nu comunică autorităților fiscale veniturile reale sau alte informații relevante.

Ce situații pot fi considerate evaziune fiscală?

Conform art. 9 din Legea nr. 241 putem considera următoarele fapte evaziune fiscală:

  • ascunderea sursei impozabile sau taxabile, respectiv a bunurilor sau veniturilor care ar trebui să fie impozitate sau taxate;
  • omisiunea totală sau parțială a evidențierii în actele contabile sau în alte documente legale a operațiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
  • înregistrarea în actele contabile sau în alte documente legale a cheltuielilor care nu sunt susținute de operațiuni reale sau înregistrarea altor operațiuni fictive;
  • alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat sau de marcat electronice fiscale sau a altor mijloace de stocare a datelor;
  • păstrarea unor evidențe contabile duble prin utilizarea unor documente sau alte mijloace de stocare a datelor;
  • refuzul de a permite verificările financiare, fiscale sau vamale prin nedeclararea, declararea fictivă sau declararea inexactă a sediilor principale sau secundare ale persoanelor verificate;
  • substituirea, degradarea sau înstrăinarea bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală și ale Codului de procedură penală.

De reținut!

Pentru a putea vorbi de evaziune fiscală, este necesar să se demonstreze intenția de a ascunde

veniturile sau de a ignora obligațiile fiscale impuse de lege.

În cazul în care unele înregistrări financiare lipsesc din evidența contabilă, este important să

se determine motivul pentru care acestea au fost omise. Dacă documentele necesare pentru

înregistrarea unor activități fiscale nu au fost create, atunci ne referim la omisiune. Însă, dacă

aceste documente au fost create, dar nu au fost depuse la autoritățile fiscale, atunci aceasta

reprezintă o altă infracțiune, care nu trebuie confundată cu evaziunea fiscală.

Cum se pedepsesc faptele de evaziune fiscală?

  • În cazul în care contribuabilul stabilește intenționat impozite, taxe sau contribuții mai mici decât cele prevăzute de lege, riscă să fie condamnat la închisoare de la 3 la 10 ani și la interzicerea unor drepturi sau să primească o amendă. De asemenea, asocierea cu astfel de fapte poate duce la o pedeapsă și mai mare: de la 5 la 15 ani.
  • În cazul în care un contribuabil intenționează să nu îndeplinească obligațiile fiscale, acesta poate fi condamnat la închisoare de la 2 la 8 ani și la interzicerea unor drepturi sau să primească o amendă.
  • În cazul în care prejudiciul este recuperat integral în perioada urmăririi penale sau judecății, dar înainte de pronunțarea unei hotărâri judecătorești definitive, poate fi aplicată o amendă pentru sume de până la 100.000 de euro. În cazul în care prejudiciul este de până la 50.000 de euro, poate fi aplicată o amendă în echivalentul monedei naționale.
  • Dacă prejudiciul majorat cu 20% din baza de calcul, plus dobânzile și penalitățile se achită integral, fapta nu mai este pedepsită.

Cine răspunde în fața legii?

Potrivit Legii contabilității nr. 82/1991, art. 10, alin. (1), responsabilitatea pentru organizarea

și conducerea contabilității la persoanele prevăzute de art. 1 revine administratorului,

ordonatorului de credite sau altor persoane cu obligația de gestionare a unității respective.

Mai mult, conform art. 30 din aceeași lege, situațiile financiare anuale trebuie însoțite de o

declarație semnată de persoanele indicate la articolul 11 alineatul (1), prin care își asumă

răspunderea pentru întocmirea acestora și confirmă faptul că politicile contabile aplicate

respectă reglementările contabile în vigoare. Acestea mai confirmă că situațiile financiare

oferă o imagine corectă și reală a situației financiare și a performanței financiare, iar

activitatea desfășurată de persoana juridică nu este pusă în pericol de discontinuitate.

De reținut!

  • Directorii economici, contabilii-șefi sau alte persoane desemnate pentru această funcție, împreună cu subordonații lor, sunt obligați să respecte și să aplice corect reglementările contabile.
  • Dacă contabilitatea este efectuată prin intermediul unui contract de prestări servicii cu persoane fizice sau juridice autorizate, responsabilitatea pentru conducerea contabilității revine acestora, în conformitate cu prevederile legale și contractuale.
  • Administratorii sunt direct responsabili pentru organizarea și gestionarea contabilității și trebuie să asigure corectitudinea informațiilor financiare prezentate în situațiile financiare anuale.

Cu Banqup, îți poți gestiona toate documentele financiare într-un mod simplu și eficient.

Platforma permite accesul la facturile fiscale, chitanțe, contracte și multe altele într-un

singur loc. Poți să găsești, să stochezi și să partajezi documentele rapid și ușor, fără a

mai fi nevoie să te preocupi de hârtii nenumărate pe birou.

În acest fel, vei economisi timp și vei putea să te concentrezi pe dezvoltarea afacerii tale,

lăsându-i pe contabilii tăi să se ocupe de partea financiară.

Începeți cu Banqup

Începeți să vedeți beneficiile afacerii administrate digital cu Banqup.

Activați Banqup