Bine ați venit pe site-ul nostru Banqup! Noi și terții folosim cookie-uri pe site-urile noastre web. Le folosim pentru a îmbunătăți navigarea pe site, pentru a analiza utilizarea site-ului și pentru a ne ajuta în eforturile noastre de marketing. Puteți citi mai multe despre cookie-urile noastre și puteți modifica preferințele făcând clic pe „Vreau să modific setările individual”. Făcând clic pe „Accept toate cookie-urile”, sunteți de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor așa cum este descris în Politica noastră de confidențialitate privind cookie-urile.

Impozitul pe venitul microîntreprinderilor vs. impozitul pe profit în 2023

June 27, 2023
5
minute de lectură

În 2023 au fost introduse noi condiții pentru aplicarea unui impozit de microîntreprindere. În caz contrar, în locul impozitului de 3% pe venit se va aplica un impozit de 16% pe profit.

Ce este impozitul pe veniturile microîntreprinderilor?

Acesta este un impozit fix, calculat în funcție de cifra de afaceri a companiei și trebuie declarat și plătit trimestrial. Declararea acestuia se efectuează prin intermediul formularului 100.

În anul 2022, cota de impozitare era următoarea:

  • 1% din venitul total pentru firmele care aveau cel puțin un angajat;
  • 3% din venitul total pentru firmele fără angajați.

Însă, începând cu 1 ianuarie 2023, impozitul de 3% pe cifra de afaceri a fost eliminat, iar modificările arată astfel:

  • companiile care au cel puțin un angajat vor continua să plătească impozitul de 1% pe venit;
  • companiile fără angajați vor trece automat la plata unui impozit pe profit de 16%.

Ce condiții trebuie îndeplinite pentru aplicarea unui impozit de microîntreprindere?

Pentru a beneficia de acest regim, următoarele condiții trebuie avute în vedere:

  • veniturile realizate nu trebuie să depășească plafonul de 500.000 Euro;
  • veniturile din consultanță și management nu trebuie să depășească procentul de 20% din veniturile totale;
  • este obligatoriu să ai cel puțin un salariat cu normă întreagă;
  • compania trebuie să aibă asociați care dețin titluri de participare la cel puțin 3 microîntreprinderi, în cazul asociațiilor/acționarilor cu deținere de peste 25%.

Ce activități nu mai pot utiliza impozitul de microîntreprindere?

Pentru a fi eligibil pentru un impozit de microîntreprindere, compania nu trebuie să desfășoare următoarele activități:

  • activități în domeniul bancar;
  • activități în domeniul asigurărilor și reasigurărilor sau pe piața de capital, inclusiv activități de intermediere în aceste domenii;
  • activități în domeniul jocurilor de noroc;
  • activități legate de explorarea, dezvoltarea și exploatarea zăcămintelor de petrol și gaze naturale.

Ce este impozitul pe profit?

Acesta este reprezentat de diferența dintre venitul total al unei companii și cheltuielile totale, excluzând cheltuielile nedeductibile. Impozitul pe profit reprezintă 16% din profitul total înregistrat de o firmă.

Plata și declararea unui impozit pe profit se efectuează trimestrial. Declararea se face prin intermediul formularului 100 pentru primele 3 trimestre și prin declarația 101 pentru trimestrul patru, însoțită de celelalte trei declarații trimestriale.

Ce ar trebui să știi despre cele două sisteme?

  • Cota de impozit: impozitul pe microîntreprindere are o cotă de 1%, în timp ce impozitul pe profit are o cotă de 16%.
  • Salariați: pentru aplicarea unui impozit de microîntreprindere este obligatoriu să ai cel puțin un salariat cu normă întreagă, în timp ce în cazul impozitului pe profit nu există o obligație în privința existenței salariaților.
  • Plafon al veniturilor: o societate poate fi considerată o microîntreprindere doar dacă plafonul nu depășește suma de 500.000 de euro. În schimb, pentru a fi impozitat pe profit, nu există un plafon stabilit.
  • Cheltuieli obligatorii: în cazul microîntreprinderilor, există anumite cheltuieli obligatorii care trebuie luate în considerare, precum cheltuiala pe microîntreprinderi, salariul brut al angajatului și contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM) plătită de angajator și cheltuielile cu serviciile contabile (interne sau externe). În cazul unui impozit pe profit, cheltuielile obligatorii includ cheltuiala cu impozitul pe profit și cheltuielile cu serviciile contabile (interne sau externe).

Dacă ai nevoie de o soluție pentru simplificarea și automatizarea procesului de facturare și gestionare a documentelor financiare, poți utiliza platforma Banqup!

Banqup îți oferă posibilitatea de a crea, trimite, primi, plăti și arhiva documentele financiare direct de pe dispozitivul tău preferat. Astfel, vei beneficia de o gestionare eficientă a documentelor și vei avea evidența tuturor documentelor financiare într-un singur loc.

Începeți cu Banqup

Începeți să vedeți beneficiile afacerii administrate digital cu Banqup.

Activați Banqup