Bine ați venit pe site-ul nostru Banqup! Noi și terții folosim cookie-uri pe site-urile noastre web. Le folosim pentru a îmbunătăți navigarea pe site, pentru a analiza utilizarea site-ului și pentru a ne ajuta în eforturile noastre de marketing. Puteți citi mai multe despre cookie-urile noastre și puteți modifica preferințele făcând clic pe „Vreau să modific setările individual”. Făcând clic pe „Accept toate cookie-urile”, sunteți de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor așa cum este descris în Politica noastră de confidențialitate privind cookie-urile.
Digitalizare

Codul CAEN – De ce ai nevoie de el

January 31, 2023
5
minute de lectură

La înființarea firmei, pe lângă denumirea societății, trebuie stabilit și codul CAEN al acesteia. Legislația românească impune ca, pentru a-și desfășura activitatea, atât organizațiile, cât și persoanele fizice autorizate trebuie să aleagă cel puțin un cod CAEN.

Descoperă în rândurile de mai jos cum îți poți alege codul potrivit afacerii tale!


Ce înseamnă „cod CAEN”?

Codul CAEN (Clasificarea Activităților din Economia Națională) reprezintă o clasificare a
tipurilor de activități pe care le poți desfășura. Acest cod este esențial pentru întreprinderile
care operează în România, deoarece ajută statul să țină evidența diferitelor activități
desfășurate de întreprinderile din țară.


Cum alegi codul CAEN?

  1. Identifică activitățile economice desfășurate de firmă

Acestea sunt reprezentate de activitățile economice ce îți pot genera venituri în afacerea ta.

  2. Stabilește o activitate principală și activitățile secundare

Legea îți permite să derulezi mai multe activități economice. Însă, doar una ar trebui să fie
principală, codul CAEN al acesteia figurând pe certificatul de înregistrare. Celelalte activități,
pot fi considerate activități secundare.

Cum îți alegi activitatea principală?

Activitatea principală este cea asupra căreia intenționezi să te axezi cel mai mult sau din care
anticipezi că vei obține cele mai multe venituri.

  3. Identifică codul CAEN corespunzător

Fiecare activitate are un cod CAEN corespunzător. Poți căuta codul CAEN potrivit afacerii
tale în Nomeclatorul CAEN.

Acesta cuprinde 21 de secțiuni, împărțite în 272 grupe, cu 615 clase (coduri). Concret, acestea
sunt clasificate, după cum urmează:

  a) secțiuni – primul nivel – cuprinde titlul domeniului de activitate;
  b) diviziune – al doilea nivel – este format dintr-un cod numeric din două cifre;
  c) grupă – al treilea nivel – cuprinde un cod numeric din trei cifre;
  d) clasă – al patrulea nivel – este un cod numeric din patru cifre – acesta este codul
      CAEN final.

*În cazul în care nu găsești o potrivire exactă, selectează codul care descrie cel mai bine
activitatea companiei.

  4. Verifică restricțiile codurilor CAEN



Atunci când alegi codul care descrie cel mai bine activitatea companiei tale, este important să
fii conștient de orice restricții privind codurile din fiecare secțiune. Astfel, trebuie să verifici:

  • codurile interzise;
  • codurile ce pot fi doar principale, și nu secundare;
  • codurile unice;
  • codurile cu cerințe speciale.

5. Stabilește codurile autorizate

Acestea pot fi autorizate la înființarea firmei, sau ulterior, ele fiind în sine codurile pentru care
firma are dreptul să își desfășoare activitatea economică. Codurile CAEN trebuie, de
asemenea, să fie autorizate, fie la terți, fie la sediul social sau la locul de desfășurare a
activității.

Dacă desfășori activitatea economică fără autorizarea codurilor CAEN?

Potrivit legii, acest lucru se pedepsește cu o amendă cuprinsă între 2.000 și 20.000 de lei. În
plus, orice bunuri sau bani obținuți din această activitate vor fi confiscate.


Câte coduri CAEN poți deține?

Orice companie trebuie să aibă un cod CAEN principal, dar poate avea mai multe coduri CAEN secundare. Cu toate acestea, anumite coduri CAEN necesită îndeplinirea unor condiții speciale.

În cazul persoanelor fizice autorizate (PFA), acestea au dreptul la 5 coduri. Însă, trebuie să
își dovedească competența în domeniul prevăzut codului prin documente precum diplome sau
cursuri acreditate.

În cazul întreprinderilor individuale (II), acestea pot avea 10 clase prevăzute în codul
CAEN.

În cazul societăților cu răspundere limitată (SRL), acestea pot avea un singur CAEN
principal, însă un număr nelimitat de coduri secundare (toate menționate în Actul Constitutiv
al firmei).


Pot fi modificate codurile CAEN?

Poți modifica sau adăuga un cod CAEN prin actualizări ale Actului Constitutiv, însă vei avea
nevoie de următoarele documente:

  • Cerere de înregistrare
  • Actul modificator al Actului Constitutiv
  • Actul Constitutiv actualizat

Pentru a te asigura că toate codurile CAEN sunt actualizate, toate documentele trebuie
să fie la zi...

Nu mai știi unde ai pus toate documente cruciale? Banqup rezolvă această problemă
rapid și ușor!

Platforma Banqup simplifică procesul de arhivare și reduce timpul petrecut organizării
documentelor! Cu ajutorul platformei, utilizatorii pot stoca toate documentele
financiare importante într-un singur loc – tu având mai mult timp dedicat afacerii tale.

Începeți cu Banqup

Începeți să vedeți beneficiile afacerii administrate digital cu Banqup.

Activați Banqup